Werken

14 november 2018 - Mount Wyatt, Australië

De volgende ochtend was het heel vroeg opstaan, omdat de camper om half 3 in Cairns moest zijn. Dat was nog zo'n 7 uur rijden vanaf Airlie Beach. Het ging gelukkig allemaal prima en de camper was keurig op tijd ingeleverd.

Daarna heb ik ingecheckt bij een hostel in Cairns. Ik krijg wel veel de vraag hoe het nou is in een hostel. Even voor het beeld: ik had een tien persoons slaapkamer met badkamer. De bedden zijn in hostels altijd stapelbedden en je hebt altijd mazzel als je een underbed hebt, dat is gewoon chill. Dit hostel had ontbijt inbegrepen. Maak daar vooral niet teveel van: melk, casinobroodjes, pannenkoekjes en jam. Maar wat verwacht je ook voor 18 dollar (11,50 euro) per nacht. Verder is er een openbare ruimte waar iedereen kan relaxen en eten. Koken doe je in de gemeenschappelijke keuken met je eigen boodschappen die in de koeling staan (met je naam en datum erop, anders wordt het weggegooid).

Donderdag heb ik lekker geshopt in Cairns en daarna ben ik nog even naar de Lagoon gegaan. Die avond moest ik nog even genieten van de bewoonde wereld, want de volgende ochtend vroeg vertrok de bus naar Bowen.

De busreis naar Bowen ging prima. Alleen onderweg had de farmer gebeld om te zeggen dat ze door de zware regenval niet kon komen, omdat de weg overstroomd was. Die avond en nacht bleef ik dus in Bowen. Echt een heeeeel rustig (bijna verlaten dorpje haha). Het hostel waar ik in verbleef was ook bijzonder. Er waren bijna geen mensen en ik had een hele kamer met 10 bedden voor mij alleen!

De volgende ochtend vroeg werd ik opgehaald door de boerin. Ze bracht me eerst naar een supermarkt, om daar inkopen te doen voor DE KOMENDE WEKEN. Jep, een aantal weken dus geen boodschappen meer doen. Dat betekende verse groenten en fruit inslaan voor een week en verder alles uit blik. Eieren en mango's hoefden niet. De kippen op de boerderij zorgen elke dag voor verse eieren en mango's groeien hier aan de bomen en zijn rijp om te plukken. Na de booschappen hebben we zo'n twee uur gereden naar de boerderij. Deze mensen hebben 2 boerderijen, die een uur uit elkaar liggen. Vandaar dat ze ook een helikopter en vliegtuigje hebben die ze in geval van nood altijd kunnen gebruiken. Ik verblijf met 2 anderen op de kleinere boerderij. De boer en boerin zijn hier bijna nooit dus dat geeft wel wat vrijheid, heel fijn! Bij de 'kleine boerderij' is het alsnog zo dat de verste waterbak voor de koeien een uur rijden is, je kunt je bijna niet voorstellen hoe groot dit stuk land is.

Eenmaal aangekomen op de boerderij zag ik dat we eigenlijk maar met zn drieën zijn. Maar dat is prima, het zijn allebei aardige gasten. Ik ging meteen even mee naar de koeien om ze te voeren. Voeren?? Ja een deel van de koeien moet nog war dikker worden voordat ze het land in kunnen gaan. We gaven ze een soort oliegoedje met een soort pap erdoorheen gemixt (stinkt!). Maar de koeien waren er erg blij mee en konden niet wachten. We moesten ze tijdens het maken ook de hele tijd wegduwen. Na het voeren van de koeien was de werkdag voorbij. Lekker terug naar mn slaapkamertje en mijn spulletjes ordenen.

De volgende ochtend zouden de boer en boerin naar deze boerderij komen, maar door omstandigheden (water over de brug) konden ze niet komen. Ik ging dus met de twee gasten die hier ook werken mee op pad. Eerst hebben we het huis netjes gemaakt: bladeren weggeblazen en geharkt en plantjes water gegeven. We hebben de ute (auto met laadbak) schoongemaakt en zijn daarna naar de koeien gegaan om ze hooi te geven. Na dat hebben we even pauze gehouden en zijn we op pad gegaan om een hek te maken met palen en cement. Ook hebben we een waterpomp aangezet en waterbak gecontroleerd, die eerst stuk was. We zijn bij elkaar denk ik 2 uur op pad geweest. Eenmaal terug bij het huis moesten we alleen nog wat vuil verbranden en toen was de dag alweer klaar, prima dagje!

Even over de dieren hier
Je hebt hier heeeeeeeel veel dieren. Na 1 dag heb ik al gezien: heel veel koeien(duhu), heeeeel veel kikkers (eentje zat aan de binnenkant van mijn douchegordijn, waar Ik na 2 minuten douchen pas achterkwam en er zat later nog een kikker op het toilet waar ik pas achterkwam toen ik de wc rol wilde pakken (schrik!), aantal kangeroos (die zitten hier echt in de tuin soms), heeeeeel veel kakatoes, een salamander in mijn kledingkast, een bruine boomslang hier in de boom voor het huis, kippen in het kippenhok hier die ik 's ochtends voer geef en dan haal ik de verse eitjes eruit voor de lunch. En er is hier een superlieve kat die nu 'poes' heet die dus onder mijn trailer woont, dus die ik nu verzorg. Dit waren de dieren na 1 dag, dus ben benieuwd wat ik hier nog allemaal tegen ga komen.

De volgende dag begon de dag weer met kippen voeren. Stiekem even wat mango's van de grond geraapt om de ene koe die hier altijd blijft hangen (ondertussen genaamd Mangocow) wat lekkers te geven. Daarna hooi gebracht naar de koeien, o wat waren ze weer blij!

Na het brengen van de hooi was het tijd om de waterpompen te checken. Ze gebruiken hier dus waterpompen op 5 verschillende plekken verspeid om de waterbakken van de koeien te vullen. Om de paar dagen moet gecheckt worden hoeveel er nog in de tank zit en moet de pomp dus worden aangezet om bij te vullen. Ik ging samen met de jongen uit Noorwegen op pad met de Ute naar pompen en de Engelse jongen ging op de motor naar de andere 2. 1 pomp was niet bereikbaar vanwege overstromingen. Het ging allemaal prima,de eerste pomp aangezet en doorgegaan naar de volgende pomp. Dat stuk (ongeveer 30 minuten) heb ik voor het eerst in de Ute gereden. De wegen hier zijn erg slecht en soms moet je ook een stuk door het water, maar het is wel heel gaaf om hier te rijden! Op de terugweg van de 2e pomp was een stuk bergopwaarts zo zanderig dat de oude Ute er niet op kon komen. Ik probeerde daarom de andere kant op de gaan, maar daar zat, onder het zand, heel veel water. We zaten vast. We hebben echt alles geprobeerd. Eerst rondom het wiel uitgegraven (in de bloedhitte), karton eronde rgedaan, lange stalen buizen eronder gedaan, stenen.. echt alles! Heb nu dus blaren op mijn handen van dit alles.

Helaas konden we ook niemand bellen, omdat ik geen bereik had en die andere jongen had zijn telefoon niet mee. We konden dus niks anders doen dan wachten tot de Engelse jongen ons zou halen. Het zou ongeveer 2 uur kunnen duren voordat hij ging vermoeden dat er iets aan de hand is. Het duurde uiteindelijk 3 uur voordat hij kwam en met zn drieën kregen we de Ute er eindelijk uit! Snel naar 'huis' en lekker laat lunchen. De werkdag was daarmee ook klaar gelukkig.

De volgende dag begon ik weer bij de kippen. Ik begin door te krijgen dat 1 van de kippen mij niet zo leuk vindt. Ze achtervolgt me en pikt de hele tijd in mn schoenen. Het schijnt dat ze dat alleen bij vrouwen doet. Het is trouwens afwachten wanneer de eieren van één van de kippen uit gaan komen, woehoe kuikens!!!

Daarna gingen we de koeien voeren en hekken maken, best leuk om te doen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld hoor, maar ik leer hier echt super veel over het land, werken met materialen en over de dieren. Toen we terug kwamen op de boerderij was de boer er ineens. Jeetje, wat ben ik blij dat ik niet op die andere boerderij zit, elke dag bij die boer. Wat een norse en onaardige man is dat. Hij is hier gelukkig maar maximaal 1x per week voor een paar uurtjes. Hij vertelde dat ik voor de tuin moet zorgen en niet altijd mee op pad kan met de jongens. Gelukkig zei Micheal (Engelse jongen) daarna al snel dat we het niet zo gaan doen en dat we dat gewoon afwisselen. Maar omdat de boer in de buurt was leek het ons wel verstandig dat ik voor die dag de tuin maar even zou doen.

Sorry dat het zo'n mega lang verhasl id geworden, maar ik heb hier dus een paar dagen geen bereik gehad. Ik heb nu een andere prepaid simkaart van een andere profider en heb daarmee wel goed bereik. Het duurde een paar dagen voordat iemand van de boerderij weer naar de bewoonde wereld ging, dus daar moest ik even op wachten. Ook is het zo'n lang verhaal omdat ik jullie een zo goed mogelijk beeld wil geven van wat ik nu aan het doen ben.

Het is allemaal erg afgelegen, maar ik vind het heerlijk om het land in te gaan en lekker in de natuur te zijn. Hoe gaaf is het om elke dag met de dieren te werken en te zorgen dat alles goed verloopt. Er is hier dus ook een quad die ik moet gaan gebruiken, alleen die is nu nog stuk. Zodra die gemaakt is kan ik daarmee naat de waterpompen toe. Misschien kan ik ook nog een motorbike leren rijden,dat zou helemaal top zijn.

Ik moet mezelf er gewoon aan blijven herinneren hoe bijzonder dit is. Zie foto's en filmpjes voor een impressie van de boerderij. Het zijn er niet veel, ik hoop binnenkort echt even rustig op pad te kunnen gaan voor wat goede foto's.

liefs Nathalie

1. Wesley:
    Nat,

Exht heel eg leuk om ge leZen! Omdat je het zo uitgebreid doet krijgen we er een beetje beeld bij! Echt gaaf!
  2. Olga:
    14 november 2018
    Jeetje wat leuk zeg! Wel afgelegen maar wat is het er heerlijk rustig en al die beesten Gaaf hoor Plezier nog!
    Groetjes Olga
  3. Linda:
    14 november 2018
    Whou Nat de "cowgirl", goed om te zien dat jij het naar je zin hebt. leuke stacaravan!
  4. Linda:
    14 november 2018
    Wow, wat een andere wereld mop. Lijkt me supergaaf...op die kikkers😜 slang, en salamander na dan
    Geniet maar lekker hoor, liefs Linda ❤️
  5. Marieke Schilder:
    14 november 2018
    Zo leuk om te lezen! Mega om dit mee te maken zeg! Geniet er lekker van!! ❤️
  6. Marita Janssen-van Der Keur:
    14 november 2018
    Hoi Nat, wat fijn om weer wat van je te horen en zien. Heerlijk dat je zo geniet van alles. Maak maar veel foto’s dan kunnen wij hier in dronten ook mee genieten dikke knuffel en pas goed op jezelf ❤️
  7. C&C:
    15 november 2018
    Wat klinkt het daar geweldig! Mcclouds daughters is er niets bij. Gaaf!!