Druiven plukken?!

1 februari 2019 - Melbourne, Australië

De vraag was: wordt het een groot fiasco of een groot succes? Ik heb het antwoord: een mega groot fiasco!! Na twee prima vluchten (via Melbourne naar Mildura) en een prima nachtje in Mildura ging ik op naar de boerderij, dat was een uur met de bus vanaf Mildura. Eenmaal daar aangekomen werd ik opgehaald door een werknemer van de boerderij, hij bracht me naar een huis. Ik was eventjes in shock, want het huis zag er niet uit, wat een rommel!!! Maar het bleek dat dat niet mij  accomodatie zou zijn, we reden even later door naar een soort camping park met containers. Ik was alweer eventjes in shock, maaar misschien zag het er van binnen heel mooi uit en valt het allemaal wel mee. Hij bracht me naar mn kamer (ik vind "hok" een passender woord) en ik werd lichtelijk depressief.

Het was een ruimte van 3 bij 3 meter met 2 stapelbedden en uhmm, tja verder precies niks. De matrassen leken wel gevuld met piepschuim zo hard was het en er waren geen bedlinnen of kussens. Ik heb een kort filmpje hiervan, ik zal het proberen te plaatsen bij video's. Maargoed, ik was dus echt even geschrokken en werd er zelfs emotioneel van. Ik kon hier toch nooit voor langere tijd blijven. Maar ik had besloten om het een kans te geven, want het schijnt dat je hier goed geld kun verdienen. Na een uurtje kwamen de werknemers terug van het druiven plukken. Ze vertelden mij dat ze, per persoon, 10 boxen hebben gevuld vandaag. Ik weet nog dat er werd gezegd dat je 2.80 dollar per box kreeg, maar als iedereen maar 10 boxen per dag redt, dan zal het wel anders zijn. Maaaar helaas klopte die informatie, ze kregen 2.80 dollar per box, dat betekent dat ze de hele dag hebben gewerkt in de bloedhitte (44 graden) voor fucking 28 dollar! Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik ben nog steeds verbaasd. Op dat moment was ik het zat, ik wilde daar niet zijn! Maar ik kon niet zomaar wegrijden. Even later kwam de man van de huur (ook dat nog!) Ja je moet dus 90 dollar per week betalen voor de hok, waarschijnlijk je net zuur verdiende geld dat je meteen weer terug kan geven aan de werkgever. Daarbovenop kwam nog eens dat ik 100 dollar borg moest betalen. Dat zou betekenen dat ik even 190 dollar (cash) zou moeten betalen die dag. Ik vertelde hem dat ik nogal moe was van de reis dus geen zin had om het dorp in te gaan om cash te halen, maar dat ik het de volgende dag na werk zou doen. Hij vond dat blijkbaar prima, dus dat gaf mij even wat tijd om een vluchtplan te maken. De baas had al gezegd dat ik de volgende dag om 6u klaar moest staan om te beginnen met werken.

Snel op internet zoeken naar bussen. Godzijdank ging er een bus naar Melbourne die ochtend om 4.50 uur. Ik besloot daarom die nacht stiekem weg te gaan en naar het busstation te lopen (dat was zo'n 15 min). Op die manier kon de baas niet moeilijk gaan doen. Want als ik eerlijk was geweest had ik waarschijnlijk moeten betalen voor die ene nacht en voor het vervoer naar de "camping". En hij had mij niet zo makkelijk laten gaan denk ik.

Die avond ben ik ook weer op zoek gegaan naar werk in Melbourne. Ik kreeg later een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek de volgende dag. Ik zou dat net aan moeten redden. Ik vond het wel spannend, maar ik was meer bezig met mijn vluchtplan eigenlijk.

Ik zorgde dat al mn spullen klaar stonden en ik zo weg kon in de nacht. Op 3.45 de wekker en snel wegwezen! Jeetje wat was dat spannend, het voelde als ontsnappen uit een gevangenis haha. Het moment dat ik in de bus zat kon ik echt ontspannen. Ik was weg van die plek en hoef daar nooit meer terug!

Na een busreis van zo'n 6 uur kwam ik aan in Melbourne. Het was nu even over 11 en mijn sollictatie was om 13. Snel naar mn verblijf om mn spullen te droppen en mezelf klaar te maken voor de sollicitatie. De sollictatie zelf viel mij een beetje tegen. Het bleek dat ze op zoek waren naar iemand die deur tot deur voor een goed doel mensen ging overhalen. Ik heb zelf een schijthekel aan mensen die aan de deur komen voor dat soort dingen, dus nee bedankt. Ik zoek wel even verder naar ander werk.

Werk vinden is ook hier erg lastig. Om in een bar of restaurant te werken heb je een RSA (responsible service of alcohol) ertificaat nodig, anders kun je hoge boetes krijgen. Ik heb dat dus van de week gedaan. Het was een cursus van 4 uur dat eindigede in een test van 20 meerkeuze vragen en toen was ik geslaagd.

1 van de vragen was: wat moet je NIET doen als je iemand alcohol weigert omdat die persoon teveel gedronken heeft?
A. Kalm blijven
B. Schreeuwen

Zo simpel was de test dus, maargoef ik heb nu mijn RSA en kan ook gaan solliciteren in die branche.

Ondertussen had ik ook maar een advertentie geplaatst op een site voor au pairs. Ik kreeg al snel aardig wat reacties dus fat was mooi. Morgen ga ik langs bij een familie om kennis te maken, hoogst waarschijnlijk kan ik daar dan heel snel beginnen met werken. Hoe en wat zal ik jullie later uitleggen, want dat weet ik zelf ook nog niet.

Melbourne is trouwens wel echt een toffe stad. Veel musea (alles gratis) en leuke straatjes waar je lekker kunt wandelen of koffie drinken. Ook staat Melbourne wel bekend om de streetart (zie foto's).

Ik ben nu een week in Melbourne en als het lukt met de baan ben ik wel van plan om hier even te blijven. Het zou wel fijn zijn als ik ergens mijn eigen kamer kan huren voor een tijdje. Daf is een stuk fijner (en goedkoper) dan een hostel.

Ik denk aan jullie in de kou, terwijl het hier een paar dagen terug in de stad 43 graden was! Het was later ook best weer afgekoeld. Moest zelfs voor het eerst in 3 maanden weer eens een lange broek aan!

Ik ga nu maar op tijd slapen om morgen fris en fruitig bij de familie te zijn!

Liefs Nathalie

1. Linda:
    1 februari 2019
    Spannend allemaal hoor kanjer. Ben blij dat je daar weggegaan bent bij oplichter druivenbusiness. Hoop dat het au pair heel leuk is en positief. Geniet nog maar lekker, We missen je, liefs linda❤️
  2. Rina top van lachterop:
    4 februari 2019
    Goed dAt je daar weg ben gegaan wel een avontuur zeg.hoop dat doe baan wat is.veel liefs van oma .ik mis je.rina top van lachterop