Boodschaaaappp

30 november 2018 - Mount Wyatt, Australië

De volgende dag gingen we boodschappen doen. Voordat we weggingen kwam de boer nog ff snel langs in zijn helikopter om wat door te geven (hoelaat we bij hem moesten zijn). Daarna gingen we dus echt boodschappen doen. Wat een feest, ik heb volgens mij genoeg ingeslagen voor de komende 2/3 weken. Het duurde ongeveer een uur tot ik uit de supermarkt was en zo groot was die supermarkt niet. Maargoed, alles is binnen.

Het heeft in totaal 5 uur geduurd tot we terug waren bij het huis. Het is ruim een uur rijden naar de andere boerderij en dan nog een uur naar Townsville, dat is het dorpje dat het meest dichtbij ligt.

Later die dag moesten de koeien nog even gevoerd worden en toen was de dag alweer voorbij.

De volgende dag ging ik samen met Fredrik (Noorse jongen) langs de waterpompen om ze te checken en eventueel aan te zetten. De koeien op het land hebben het zwaar momenteel door de droogte en de warmte. Er zijn er ook best een aantal al overleden helaas. Wij zagen onderweg ook een dode stier liggen naast een waterbak. Normaal als een koe of stier dood is laat je dat gewoon gaan. Maar deze koe lag naast de waterbak dus moest worden weggehaald. Even voor het beeld: deze stier was groot, wit en was zo erg opgezwollen dat het leek alsof hij ging ontploffen. Dan voor de geur: niet te beschrijven, zoooo vies!

Maargoed, met touw dus aan de ene kant de poten van de stier vastgemaakt en aan de andere kant aan de Ute. Ja we hadden gelukkig handschoenen, want de maden kropen OVERAL en er lag overal bloed. Gatver wat was dit vies. We hebben hem weggesleept naar een andere plek en snel het touw weer losgemaakt. Eenmaal terug in de auto kwam de geur ineens nog harder binnen en begonnen we beiden te kokhalsen, ik denk echt dat het niet veel scheelde tot we moesten kotsen. Achja, dat hoort er dus ook bij op de boerderij.

Oja wat ik niet vergeten moet daarbij is dat het die dag 42 graden was. Ja, ik weet dat het koud is in NL en dat veel van jullie graag wat warmte zouden willen, maar ik ga toch even klagen:

Dusss, voor deze tijd van het jaar is het hier nu extreem warm, er wordt gesproken over een hittegolf. Je moet je voorstellen dat het dan om 7 uur 's ochtends al 32 graden is en dat dus alleen maar erger wordt gedurende de dag. En er is ook bijna geen wind. Nouja, gister was er wel wat wind, maar die wind was zo heet dat het serieus gewoon zeer deed aan je gezicht. Tot voorkort waren de nachten hier heerlijk. Het koelde rond 2000 uur af en je had zelfs een extra dekentje nodig om lekker te kunnen slapen, top! Maar dat is nu dus ook veranderd. De van draait op volle toeren en ik gebruim helemaal geen deken meer. Gewoon heeeeel stil liggen en de warme lucht van de van waarderen haha. Jep, het is dus lekker veel zweten hier, daarbij natuurlijk ook heel veel water drinken en vooral niet te hard werken.

Gistermiddag was er even niks te doen, dus toen vroeg ik Micheal of hij me wilde leren hoe de motorbike werkt. Na een korte uitleg ben ik lekker even gaan proberen. Wat is dat leuk zeg! Ik ga nu elke dag een stukje rijden, naar een pomp ofzo totdat ik zeker genoeg ben om in mijn eentje een pomp te doen op de motorbike. Ook is de quadbike gemaakt, dus kan ik daarop lekker gaan touren. Ookal gaat mijn voorkeur stiekem wel uit naar de motorbike haha.

Op dinsdag gingen de jongens op pad om wat hekken te maken en ging ik voor het eerst alleen naar een pomp. Ik ben nu eindelijk zeker genoeg dat ik alle routes ken. Een weg hier is niet echt een weg maar gewoon twee bandensporen van de vorige keer dat iemand er reed. Maar ik begin nu alles te herkennen. Alles ging goed, dus dat kan ik vanaf nu vaker gaan doen!

Een aantal dagen geleden hebben Micheal en ik een paar kalfjes in de yard erbij gelaten omdat ze geen moeder hadden en er erg mager uitzagen. 1 daarvan was meteen mijn favoriet. Het was een heel klein bruin kalfje met een wit hart op zn hoofd, echt een schatje. Hij had het de laatste dagen moeilijk en ik gaf hem daarom steeds apart wat eten en drinken kn de schaduw. Vanochtend lag hij in een hoekje en leek hij wel dood. Hij was nog net aan in leven gelukkig. Fredrik en ik hebben hem naar een apart hok getilt en hem daar wat water en hooi gegeven. Hij begon gelukkig wel te eten. Helaas is er gewoon niet meer dat wij kunnen doen. We gaan vanmiddag even terug op te checken hoe het met hem is.

Micheal en ik hebben trouwens gister ook nog een koe uit de modder gesleept. Of die koe ooit nog op gaat staan weten we niet, maar ze heeft in ieder geval een eerlijke kans nu.

De boer kwam vandaag nog even langs en er bleek dus een brand te zijn geweest op de andere boerderij. Hij was er gelukkig op tijd bij, waardoor het niet erger werd. Ook kreeg ik vandaag een waarschuwings sms voor brandgevaar. Door de extreme hitte en droogte wordt het nu dus wel gevaarlijk. We moeten alles maar goed in de gaten houden en hopen dat het snel en veel gaat regenen.

Ik ben gister voot het eerst met de quad op pad geweest naar een pomp waar ren hek gemaakt moest worden. Wat gaat dat ding snel en is dat gaaf! Ookal zijn de wegen super hobbelig en vol met stenen, kun je alsnog aardig doorrijden op een quad. Sorry mam, maar ze hebben hier geen helmen. Alles op de quad en de motor gaat dus zonder helm. Maar dat is echt wel goed te doen! Ik moet er niet aan denken om in deze bloedhitte ook nog eens een helm te dragen.

Ik ga nu hooi brengen naar de koeien en checken hoe het met mijn kleine vriend gaat. Eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nog leeft, maar wordt vervolgd.

Liefs Nathalie

1. C&C:
    30 november 2018
    Klinkt als hard werken maar ook super leuk en gave avonturen!
  2. Marita Janssen-van Der Keur:
    30 november 2018
    Wat ben je toch een stoere meid, ik hou ervan. Heel veel plezier daar en een dikke kus van ons
  3. Rina top van lachterop:
    1 december 2018
    Je ben wel goed bezig voor die beesten zielig he als ze dood gaan
    .maar let ook goed op je eigen hoor met die hitte schat.
  4. Nikita:
    Dag lieve boerinnetje,

Heerlijk om deze verhalen en avonturen te lezen op de boerderij. Hopelijk neemt de hitte snel wat af of valt er op zijn minst een flinke bui regen.

Heb je ook wat lekkere dingen kunnen scoren in de supermarkt? Hahah iets anders als groente uit blik en langhoudbare spullen?

Vanavond vieren we Sinterklaas, voor het eerst zonder jou en dat vind ik rete ongezellig!

Onze mini Piet mist je enorm! Je hebt 100.000 knuffels in te halen. Gelukkig heeft hij jouw lieve Koko bij gebrek aan zijn tante, dus die neemt hij die nu maar flink te grazen ;-)

Succes en geniet!
    Xx kus
  5. Paul Wijnker:
    1 december 2018
    Gaaf hoor, op de motor, op de quad, in de ute, op de trekker, zal me niets verbazen als de volgende foto in de heli van de boer is....lees vol bewondering je verhalen!
  6. Linda:
    December 2018

Lieve Nathalie,

Sint en Piet willen jou laten weten,
    Ze zijn jou zeker niet vergeten.
    Voorlopig ben je nog ver van huis,
    Je voelt je daar in Queensland al aardig thuis.
    We zijn verbaasd over hoe stoer jij bent,
    Het lijkt wel of je geen angst meer kent.
    Van parachutespringen, motor rijden en zwemmen in de zee,
    Nathalie zit er allemaal niet mee,
    Op de boerderij is het hard werken en ff niet feesten,
    Dagelijks werk je hard tussen de beesten.
    Je hebt zelfs de beestjes in jouw chalet binnen,
    Kikkers, Kakkerlakken, salamanders en zelfs spinnen.
    Maar die lieve Nathalie is niet bang en heeft het naar de zin,
    Van de ochtend tot de avond werken als Australische boerin.
    We weten dat het daar goed gaat en dat is fijn,
    Al ben er vanavond niet bij, In ons hart zal je bij ons zijn.

Liefs Sint en Piet❤️